O predmete
Požiadavky na vzdelávanie v cudzom jazyku vychádzajú zo spoločného Európskeho referenčného rámca pre jazyky, ktorý popisuje rôzne úrovne ovládania cudzích jazykov. V podmienkach našej školy v prvom ročníku gymnázia so žiakmi využívame mierne pokročilú úroveň A2/B1,aby sa vytvorili vhodné podmienky pri prechode zo základnej školy a upevnili sa ich študijné návyky a orientácia v predmete. V druhom ročníku pokračujeme na úrovni B1 s cieľom upevniť poznatky zodpovedajúce danej úrovni. V treťom ročníku žiaci zavŕšia úroveň B1 a začínajú s B2 a štvrtý ročník je zameraný na skompletizovanie vedomostí na úrovni B2 a na konsolidáciu poznatkov.
So žiakmi, ktorí si nemecký jazyk zvolili ako druhý cudzí jazyk v prvých dvoch ročníkoch začíname úrovňou A1 a postupne prechádzame na A2, v posledných dvoch ročníkoch sa dostaneme na úroveň B1.
Na vyučovacích hodinách sú žiaci rozdelení do skupín, výučba sa podľa možnosti uskutočňuje aj v učebni jazykov, ktorá je vybavená modernou didaktickou technikou a v počítačovej miestnosti. Toto vytvára predpoklady pre tímovú prácu ako i samo štúdium, k rozvoju tvorivosti a schopnosti spracovávať poznatky a projekty. Pri vyučovaní sa využíva práca s učebnicou, ktorej súčasťou sú zvukové nahrávky, testy. Popri učebniciach sa žiaci učia používať rôzne typy slovníkov, príručiek a zoznamujú sa aj s autentickým jazykom prostredníctvom časopisov. Ďalej sa využívajú autentické materiály ako sú prospekty, letáčiky, plány, fotografie, videonahrávky, hry, hudba. Hodiny sú doplnené súťažami v nemčine, ako je Olympiáda v NJ, tvorbou projektov, návštevou Goetheho inštitútu alebo návštevou filmového predstavenia.
2. Ciele vyučovania nemeckého jazyka
Cieľom vyučovania nemeckého jazyka na našej škole je naučiť žiakov všetky formy dorozumievania sa v danom jazyku na stredne pokročilej úrovni. V súčasnosti majú žiaci stále viac možností uplatňovať svoje jazykové zručnosti pri hovorení, počúvaní, či už priamo cez živú osobu, alebo prostredníctvom rozhlasu a televízie. V čase rozvoja počítačovej techniky je písanie a čítanie v nemeckom jazyku medzi ľuďmi na celom svete veľmi rozšírené. Preto je našou úlohou, aby žiaci:
- dostali pevné základy, na ktorých budú budovať svoje rečové zručnosti až do najvyššej možnej formy zvládnutia s dostatočným uplatnením v praxi;
- boli vedení k samostatnosti v štúdiu jazyka tým, že majú dostatok priestoru pre intenzívnu a tvorivú prácu;
- sa naučili používať rôzne materiály na štúdium a vedeli pracovať so slovníkmi
- dosiahli prechod z reproduktívnej do produktívnej formy komunikácie;
- mali schopnosť uplatniť svoje vedomosti z funkcie jazyka, t. j. vedeli sa dorozumieť v rôznych komunikačných situáciách, v rovnováhe so štruktúrou jazyka, t. j. mali primerané znalosti gramatiky;
- boli pripravení úspešne pokračovať v štúdiu na strednej škole.