Seminár z matematiky
O predmete
Seminár z matematiky je voliteľný predmet, ktorý je zameraný na prehĺbenie a doplnenie povinného vyučovania matematiky, na opakovanie a systematizovanie prebraného učiva v rámci prípravy na maturitnú a prijímaciu skúšku.
Predmet obsahuje:
- matematické poznatky a zručnosti, ktoré budú žiaci potrebovať vo svojom ďalšom živote (osobnom, občianskom, pracovnom a pod.) a činnosti s matematickými objektmi rozvíjajúce kompetencie potrebné v ďalšom živote,
 - matematické poznatky a zručnosti, ktoré vychádzajú z cieľových požiadaviek na maturitnú skúšku z matematiky,
 - rozvoj presného myslenia a formovanie argumentácie v rôznych prostrediach, rozvoj algoritmického myslenia,
 - súhrn matematického poznania, ktorý dopĺňa povinné učivo z matematiky tak, aby úspešne zvládli maturitnú skúšku z matematiky,
 - informácie, ktoré dokumentujú potrebu matematiky pre spoločnosť.
 
Vzdelávací obsah predmetu sa delí na tematické okruhy:
- Čísla, premenná a počtové výkony s číslami,
 - Vzťahy, funkcie, tabuľky a diagramy,
 - Geometria a meranie,
 - Kombinatorika, pravdepodobnosť a štatistika,
 - Logika, dôvodenie, dôkazy.
 
V tematickom okruhu Čísla, premenná a počtové výkony s číslami sa opakuje vytváranie pojmu čísla. Žiak sa zdokonaľujú v počítaní s presnými aj približnými hodnotami a to viacerými spôsobmi( spamäti, písomne, pomocou kalkulačky) a efektívnym využívaním kalkulačky. Súčasťou je aj práca s jednotkami a inými číselnými sústavami.
V tematickom okruhu Vzťahy, funkcie, tabuľky a diagramy žiaci pracujú s rôznymi reprezentáciami vzťahov, algebraizujú a modelujú jednoduché kvantitatívne vzťahy. Riešia rovnice, nerovnice a ich sústavy všetkých typov. Zaoberajú sa grafmi funkcií a opisom ich základných vlastností na základe grafu.
V tematickom okruhu Geometria a meranie žiaci skúmajú a objavujú rovinné a priestorové útvary a ich vlastnosti. Odhadom, meraním a výpočtom určujú obsahy, povrchy, objemy. Dôležité miesto má rozvoj priestorovej predstavivosti a znázorňovanie do roviny, rovnobežné premietanie. Žiaci sa učia používať pri riešení planimetrických úloh analytickú metódu a vedia algebraický výsledok „ preložiť“ do geometrického kontextu úlohy a opačne.
V tematickom okruhu Kombinatorika, pravdepodobnosť a štatistika sa žiaci naučia používať rôzne stratégie zisťovania počtu možností, riešiť úlohy na pravdepodobnosť, rozumieť bežným pravdepodobnostným a štatistickým vyjadreniam, realizovať a posudzovať rôzne štatistické výskumy, čítať a tvoriť grafy, diagramy a tabuľky dát.
V tematickom okruhu Logika, dôvodenie, dôkazy, ktorý sa prelína celým učivom si žiaci
rozvíjajú schopnosť logicky argumentovať, usudzovať, hľadať chyby v usudzovaní a argumentácii, presne sa vyjadrovať a formulovať otázky. Žiaci rozumejú podstate dôkazov a vedia ich aplikovať v bežnom živote.
Proces vzdelania smeruje k tomu, aby žiaci:
- získali schopnosť používať matematiku vo svojom budúcom živote,
 - rozvíjali logické a kritické myslenie, schopnosť argumentovať, komunikovať a spolupracovať v skupine pri riešení problému,
 - vedeli samostatne analyzovať texty úloh, riešiť ich, odhadovať, hodnotiť, zdôvodňovať výsledky a rôzne spôsoby riešenia,
 - správne používali matematickú symboliku, terminológiu a znázorňovanie vzťahov,
 - získavali nové vedomosti špirálovite a s množstvom propedeutiky prostredníctvom riešenia úloh s rôznorodým kontextom,
 - vedeli čítať s porozumením súvislé texty obsahujúce čísla, závislosti a vzťahy a nesúvislé texty obsahujúce tabuľky, grafy a diagramy,
 - využívali postupy a algoritmy pri riešení úloh k matematizácii reálnych situácií a tvorbe matematických modelov,
 - tvorili jednoduché hypotézy a skúmali ich pravdivosť,
 - vedeli používať rôzne spôsoby reprezentácie matematického obsahu (text, tabuľky, grafy, diagramy),
 - rozvíjali svoju schopnosť orientácie v rovine a priestore, priestorovú predstavivosť,
 - boli schopní pracovať s návodmi a tvoriť ich,
 - používali prostriedky IKT na vyhľadávanie, spracovanie, uloženie a prezentáciu informácií,
 - vedeli použiť vhodný softvér k uľahčeniu niektorých zložitých výpočtov alebo postupov a umožniť sa tak sústrediť na podstatu riešeného problému,
 - získali a rozvíjali zručnosti súvisiace s procesom učenia sa, dopracovali sa ku aktivite na vyučovaní a racionálnemu a samostatnému učeniu sa,
 - rozvíjali funkčné a kognitívne kompetencie, metakognitívne kompetencie a vhodnou voľbou organizačných foriem a metód výučby aj ďalšie kompetencie potrebné v živote,
 - spoznávali matematiku ako súčasť ľudskej kultúry a dôležitý nástroj pre spoločnosť.