• Spoločenskovedný seminár

      • O predmete

      • Spoločenskovedný seminár je predmet určený predovšetkým študentom, ktorí majú záujem o spoločenskovednú problematiku, chcú sa jej venovať v štúdiu na vysokej škole alebo v pomaturitnom štúdiu, alebo si volia maturitnú skúšku z predmetu náuka o spoločnosti/občianska náuka. V nadväznosti na náuku o spoločnosti/občiansku náuku je seminár koncipovaný tak, aby poskytoval široké možnosti pre rozširovanie a prehlbovanie, systematizáciu a zovšeobecnenie vedomostí, ktoré si študenti osvojili v povinnom predmete náuka o spoločnosti/občianska náuka.

        Rámcovo vymedzený obsah nemusí byt vyčerpaný v plnej šírke. Konečnú podobu seminára vytvára učiteľ. Výber tematických celkov, stanovenie pomeru medzi látkou starou a novou, ich časová dotácia a následnosť výkladu, ako i výber a usporiadanie poznatkov vnútri každej tematiky by malo odrážať potreby študentov, odborné zameranie vyučujúceho a možnosti školy.

        Okrem osvojovania vedomostí je cieľom seminára systematické rozvíjanie zručností a návykov študentov a ich uplatňovanie v ústnom a písomnom prejave. Výučba spoločenskovedného seminára dopĺňa povinnú výučbu predmetu náuka o spoločnosti/občianska náuka, smeruje k integrácii poznatkov a metodologických postupov a vytvára tak u študentov základ pre vlastné formovanie názorov na svet, v ktorom žijú, na spoločnosť a človeka, na chápanie vzťahov medzi jedincom, spoločnosťou a svetom. V spoločenskovednom seminári so zaradením tematiky protikorupčnej výchovy je aspoň v jednom ročníku základom pre takúto integráciu téma korupcie, jej negatívneho vplyvu na spoločenskú klímu a používanie protikorupčných nástrojov. Protikorupčné vzdelávanie sa tak nestáva ďalšou témou, ktorú je potrebné pridať k doterajšiemu teoretickému obsahu. Stáva sa základom pre pochopenie vzájomnej prepojenosti rôznych spoločenských vied, ktoré sa inak vyučujú oddelene.

        Predmet sa cieľmi spolupodieľa na utváraní a rozvíjaní kľúčových kompetencií:

         

        • sociálnych a personálnych,
        • spoločenských a občianskych,
        • iniciatívnosť a podnikavosť,
        • schopnosť naučiť sa učiť.

         

        Vedie žiaka k:

        • podpore vedomia jedinečnosti a neopakovateľnosti každého človeka v spoločnosti,
        • utváraniu vedomia vlastnej identity a identity druhých ľudí,
        • realistickému sebapoznávaniu a sebahodnoteniu,
        • akceptovaniu vlastnej osobnosti a osobnosti druhých ľudí,
        • orientácii v politických, právnych a ekonomických faktov tvoriacich rámec každodenného života,
        • aktívnemu občianstvu a osobnej angažovanosti, uvedomovaniu si práv a povinností,
        • rešpektovaniu základných princípov demokracie a tolerancie,
        • vytváraniu pozitívnych vzťahov k opačnému pohlaviu v prostredí školy a mimo školy,
        • rozpoznávaniu stereotypných názorov na postavenie muža a ženy,
        • osvojovaniu si základov ekonomickej gramotnosti, dôležitej na orientáciu v zložitých podmienkach modernej trhovej ekonomiky a k orientovaniu a rozhodovaniu sa v rôznych situáciách na trhu,
        • získaniu základných vedomostí o formách a nástrojoch politiky zamestnanosti a trhu práce, ktoré mu umožnia základnú orientáciu o uplatnení sa na pracovnom trhu aj v medzinárodnom meradle,
        • zvládnutiu základného kategoriálno-pojmového aparátu filozofie,
        • prezentovaniu filozofie a jej dejín ako určité laboratórium ľudského myslenia a výkony jednotlivých filozofov ako inšpirujúcu ukážku toho, ako sa ľudské myslenie rodilo, v čase menilo a precizovalo v strete s inými myšlienkovými platformami,
        • uplatňovaniu vhodných komunikačných prostriedkov k vyjadrovaniu vlastných myšlienok, citov, názorov a postojov,
        • k obhajovaniu vlastných postojov a k primeranému obhajovaniu svojich práv,
        • vytváraniu schopnosti využívať ako zdroj informácií rôzne verbálne a neverbálne texty spoločenského a spoločenskovedného charakteru,
        • rešpektovaniu a uplatňovaniu mravných princípov a pravidiel spoločenského spolunažívania a prebratiu zodpovednosti za vlastné názory, správanie sa a dôsledky konania. 
    • Kontakty

      • Stredná športová škola
      • 041/5004408
      • Vrátnica (spojovateľka) - škola: 041/5004408 Vrátnica - školský internát: 0918370886
      • Rosinská 6 010 08 Žilina Slovakia
      • IČO: 55494099
      • DIČ: 2122053142
      • 100019964
      • E0007603849
      • PaedDr. Peter Hruška peter.hruska@sportovaskolaza.sk 041/5004410, 0907849466
      • Mária Dubová maria.dubova@sportovaskolaza.sk 041/5004409 - 10 agenda korešpondencie, odpisov vysvedčení a pod.
      • PaedDr. Jana Čibenková jana.cibenkova@sportovaskolaza.sk 0917823046 agenda školských akcií, maturitných skúšok, výchovno-vzdelávacích záležitostí teoretického a praktického vyučovania
      • PaedDr. Vladimír Kuťka vladimir.kutka@sportovaskolaza.sk 0908902252 agenda rezervácií športovísk, športovej prípravy, prijímacieho konania
      • Mgr. Erika Kobyliaková erika.kobyliakova@sportovaskolaza.sk 0917792745
      • Mgr. Emília Berešíková emilia.beresikova@sportovaskolaza.sk 0918370885 agenda prijímania žiakov do školského internátu a výchovno-vzdelávacích záležitostí v školskom internáte
      • Ing. Renáta Orješková renata.orjeskova@sportovaskolaza.sk 041/5004408 ekonomická agenda
      • Alexandra Baránková alexandra.barankova@sportovaskolaza.sk 0918222935
      • Zdenka Konštiaková skolska.jedalen@sportovaskolaza.sk 0918370887 041/5006614 - 15
      • Číslo účtu školy (bežný) SK64 8180 0000 0070 0068 8652
      • Číslo účtu školskej jedálne (stravovací) SK14 8180 0000 0070 0068 8679
      • https://www.facebook.com/sportovaskolaza
      • https://www.youtube.com/channel/UCsnkwuMEzae8-uO7gyCkmtw
    • Prihlásenie