• Odborný výcvik

      • O predmete - mechanik

      • Cieľom predmetu odborný výcvik je upevnenie odborných vedomostí získaných na teoretickom vyučovaní a osvojenie si odborných zručností potrebných k výkonu prác hlavnej stavebnej výroby, k správnej voľbe pracovných a technologických postupov pri používaní vhodných pracovných pomôcok, náradia, nástrojov, k využívaniu mechanizačných prostriedkov, rozvinutiu schopnosti zrakovej kontroly vykonávaných prác, k vypestovaniu zodpovednosti za zverené materiálne hodnoty, kvalitu hotovej práce a za plnenie úloh podľa technologických pravidiel a technických noriem tak, aby žiaci boli schopní v závere prípravy podávať dobrý výkon pracovných činností.

        V priebehu odborného výcviku majú žiaci sústavne využívať teoretické vedomosti z jednotlivých odborných predmetov. V záujme zabezpečenia tejto požiadavky je nevyhnutné využívať medzipredmetové vzťahy, prekonávať relatívnu izolovanosť vyučovacích predmetov, vyvolanú špecializáciou jednotlivých disciplín. Pri organizácii vyučovacieho procesu, popri zachovávaní predností špecializácie vyučovacích predmetov, logickej stavby učiva, utvárajú tieto predmety prostredníctvom medzipredmetových vzťahov aj jednotu teoretickej a praktickej prípravy. Majster odbornej prípravy, za účinnej pomoci a spolupráce vyučujúcich odborných predmetov, má viesť žiakov k tomu, aby si relatívne oddelené poznatky vedeli skĺbiť do jednoliateho celku.

        Učivo 1. a 2. ročníka je spoločné s učivom študijného odboru operátor stavebnej výroby.

        V 1. ročníku v úvodnom tematickom celku majster odbornej výchovy oboznámi žiakov so základnými ustanoveniami noriem o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci v rozsahu zodpovedajúcom požiadavkám výučby v strednom odbornom učilišti. Ďalšie tematické celky sú venované ručnému opracovaniu dreva, cvičnému murovaniu, základným betonárskym prácam, jednoduchým búracím prácam a základom ručného omietania.

        V 2. ročníku sa žiaci oboznámia s ručným opracovaním kovov, plastov a sadrokartónu, so základnými maliarskymi a natieračskými prácami, spájaním potrubia, montážou a demontážou vnútorných inštalácií (kanalizácie a rozvodu teplej a studenej vody) a zariaďovacích predmetov.

        V 3.ročníku je nosnou časťou výučby získavanie zručností pri montáži všetkých častí kanalizácie a vodovodu. Vyučovanie môže prebiehať v dvoch alternatívach.

        ALTERNATÍVA   A – je určená na vyučovanie v prípade, že žiak absolvuje zváračský kurz v rozsahu osnov základného kurzu zvárania Z-G1 vypracovaných Výskumným ústavom zváračským v Bratislave.

        ALTERNATÍVA   B – je určená na vyučovanie v prípade, ak žiak neabsolvoval zváračský kurz. Postupuje sa podľa „Usmernenia MŠ SR č. 371/2003 – 093 zo dňa 30. mája 2003 k cvičeniam jednoduchých činností vybraných spôsobov zvárania žiakov učebných a študijných odborov stredných škôl nepripravujúcich sa na získanie zváračského preukazu

            Vo 4.ročníku je nosnou časťou výučby získavanie zručností pri montáži všetkých častí ústrednej vykurovacej sústavy.

        Štruktúra učiva v odbornom výcviku je v súlade s postupnosťou od jednoduchého k zložitému tak, aby absolventi študijného odboru na konci štúdia mohli zvládnuť aj zložitejšie pracovné činnosti.

        Sled získavania teoretických poznatkov je v učebných osnovách volený tak, aby predchádzal učivu odborného výcviku. V prípade, že by sa ešte v teoretickej príprave neprebrala téma, ktorá sa má v priebehu odborného výcviku nacvičovať, musí majster odbornej výchovy pred začatím praktickej činnosti venovať primeranú pozornosť požadovaným teoretickým otázkam.

        Dôležitou stránkou odborného výcviku je, aby sa žiaci naučili vykonávať zverené úlohy svedomito, disciplinovane a na požadovanej kvalitatívnej úrovni. K svojej práci majú pristupovať tvorivo a stále musia zdokonaľovať svoje vedomosti, aby mohli kvalifikovane zvládnuť stále náročnejšie úlohy, ktoré prináša rýchly technický rozvoj. Žiakov treba viesť k úcte, k šetrnému zaobchádzaniu so zariadením, náradím, materiálom a energiou.

              V oblasti estetickej výchovy má odborný výcvik pestovať a rozvíjať zmysel pre krásu vo všetkých oblastiach, v ktorých žiaci žijú, pracujú a tvoria. Prostredníctvom estetickej výchovy sú vedení k zmyslu pre starostlivosť o životné prostredie.

        Počas odborného výcviku je nevyhnutné dbať o zásadu názornosti vyučovania, čo v praxi znamená, že učivo sprostredkované žiakom sa má zakladať na ich bezprostrednom pozorovaní a vnímaní, podľa možnosti čím väčším počtom zmyslov. Názornosťou je treba podporiť tvorbu konkrétnych predstáv o učive a zabezpečiť ich trvalé upevnenie. Počas výučby sa má vhodným spôsobom, v súlade s psychickými danosťami žiakov kombinovať rozprávanie a demonštrácia, rozhovor a ukážka, exkurzia, prípadne iné vhodné metódy podporujúce názornosť a predstavivosť podľa charakteru preberaného učiva.

        V odbornom výcviku je zo strany majstrov odbornej výchovy potrebné rešpektovať psychické, fyzické a zdravotné dispozície a osobnosti žiakov.

        V prvom a druhom ročníku sa výučba uskutočňuje prevažne v cvičných dielňach.

        Pri zabezpečovaní vhodnej výrobnej náplne musia byť rešpektované učebné osnovy odborného výcviku a zásada nadväznosti teórie a praxe. Vzhľadom na to, že v priebehu odbornej prípravy sú výrobné záujmy a potreby podriadené záujmom a potrebám výchovy, výrobnú činnosť žiakov treba považovať za prostriedok k dosiahnutiu výchovno-vzdelávacích cieľov.

        Učivo v predmete odborný výcvik musí byť prebrané so všetkými žiakmi, ak nie je možné prebrať učivo niektorých tematických celkov so všetkými žiakmi, je povinnosťou majstra odbornej výchovy doplniť preraďovacie plány tak, aby učivo prebral dodatočne. Strojový park môžu žiaci používať len pod priamym dozorom majstra odbornej výchovy.

        Pri nácviku každého tematického celku a upevňovaní zručnosti a návykov sa musia žiaci vždy oboznámiť s bezpečnostnými predpismi a nariadeniami. V každej novej téme a pri prechode na nové pracovisko je majster odbornej výchovy povinný vykonať inštruktáž o bezpečnosti práce a overiť si vedomosti žiakov preskúšaním. Priebeh inštruktáže je povinný zapísať do zápisníka BOZP.

        Cieľové zručnosti

         

        • používať vhodné pracovné náradie, nástroje, pomôcky a malú mechanizáciu na výkon jednotlivých stavebných a montážnych prác

        ·         ručne opracovať drevo, plasty, kovy a sadrokartón

        ·         zhotovovať jednoduché tesárske spoje a tesárske debnenie;

        ·         zhotoviť jednoduché lešenie;

        ·         vykonávať základné murárske, betonárske, maliarske, búracie práce, ručné omietanie stien a stropov;

        ·         zhotoviť jednoduché tesárske debnenie

        ·         pripravovať betonársku výstuž a ukladať ju do debnenia;

        ·         spájať potrubia z rôznych materiálov;

        ·         osadzovať a rozoberať potrubia pre vnútornú kanalizáciu a rozvod teplej a studenej vody;

        ·         kontrolovať kvalitu vykonaných stavebných prác;

        ·         montovať a demontovať zariaďovacie predmety;

        ·         vybrať a používať vhodné materiály vzhľadom k zvoleným pracovným postupom;

        ·         hospodárne využívať zverené materiálové hodnoty, šetriť energiu, používať materiálové

        • a výkonové normy;

        ·         pripraviť, montovať, demontovať a opraviť rozvody zdravotných inštalácií a ústredného

        • vykurovania s príslušenstvom;

        ·         montovať a opraviť potrubia, armatúry, dopravné a meracie zariadenia v kotolniach a strojovniach s vykonaním skúšok systému;

        ·         opraviť teplovodné nízkotlakové systémy ústredného vykurovania s kotolňami a strojovňami;

        ·         opraviť a montovať liatinové a oceľové kotle na všetky druhy palív s vykonaním skúšok;

        ·         chrániť životné prostredie a znižovať negatívny dopad stavebných procesov na životné prostredie;

        ·         dodržiavať zásady bezpečnosti práce, hygieny práce a protipožiarnej ochrany.

    • Kontakty

      • Stredná športová škola
      • 041/5004408
      • Vrátnica (spojovateľka) - škola: 041/5004408 Vrátnica - školský internát: 0918370886
      • Rosinská 6 010 08 Žilina Slovakia
      • IČO: 55494099
      • DIČ: 2122053142
      • 100019964
      • E0007603849
      • PaedDr. Peter Hruška peter.hruska@sportovaskolaza.sk 041/5004410, 0907849466
      • Mária Dubová maria.dubova@sportovaskolaza.sk 041/5004409 - 10 agenda korešpondencie, odpisov vysvedčení a pod.
      • PaedDr. Jana Čibenková jana.cibenkova@sportovaskolaza.sk 0917823046 agenda školských akcií, maturitných skúšok, výchovno-vzdelávacích záležitostí teoretického a praktického vyučovania
      • PaedDr. Vladimír Kuťka vladimir.kutka@sportovaskolaza.sk 0908902252 agenda rezervácií športovísk, športovej prípravy, prijímacieho konania
      • Mgr. Erika Kobyliaková erika.kobyliakova@sportovaskolaza.sk 0917792745
      • Mgr. Emília Berešíková emilia.beresikova@sportovaskolaza.sk 0918370885 agenda prijímania žiakov do školského internátu a výchovno-vzdelávacích záležitostí v školskom internáte
      • Ing. Renáta Orješková renata.orjeskova@sportovaskolaza.sk 041/5004408 ekonomická agenda
      • Alexandra Baránková alexandra.barankova@sportovaskolaza.sk 0918222935
      • Zdenka Konštiaková skolska.jedalen@sportovaskolaza.sk 0918370887 041/5006614 - 15
      • Číslo účtu školy (bežný) SK64 8180 0000 0070 0068 8652
      • Číslo účtu školskej jedálne (stravovací) SK14 8180 0000 0070 0068 8679
      • https://www.facebook.com/sportovaskolaza
      • https://www.youtube.com/channel/UCsnkwuMEzae8-uO7gyCkmtw
    • Prihlásenie