Názov projektu
Buď gramotný, buď in!
Názov operačného programu
Ľudské zdroje
Kód výzvy a ITMS2014+ kód projektu
OPLZ-P01/2018/DOP/1.1.1 -03, 312011X341
Hlavný cieľ
Zvýšiť kvalitu výchovno-vzdelávacieho procesu s cieľom zlepšiť študijné výsledky žiakov v oblasti matematickej, finančnej, čitateľskej a prírodovednej gramotnosti.
Charakteristika projektu
Projekt sa zameriava na zvyšovanie úrovne pedagogického pôsobenia učiteľov vyučujúcich žiakov študijného odboru 7451 J športové gymnázium v oblasti rozvíjania čitateľskej, matematickej, finančnej a prírodovednej gramotnosti žiakov – športovcov s cieľom zlepšiť ich študijné výsledky v daných oblastiach. Azda najvýznamnejšou oblasťou projektových činností zameraných na pedagogických zamestnancov bude ich profesijný rozvoj prostredníctvom aktívneho vzdelávania sa v priebehu celej realizácie projektu. Súčasťou projektových činností bude aj príprava a inovácia vzdelávacích materiálov a nadobudnutých skúseností v rámci vyučovania predmetu „Vedomosti v praxi“. Vzhľadom na neustávajúci progres moderných technológií vo vzdelávaní budú zmodernizované 2 učebne nadčasovou počítačovou a projekčnou technikou, a rovnako zariadené novým školským nábytkom, aby tak boli reprezentatívnymi učebňami reflektujúcimi neutíchajúce nároky praxe. V rámci efektívneho a podnetného prostredia pre prácu pedagogických klubov bude zriadená miestnosť na vzdelávanie a prezentovanie skúseností pedagógov, ktorá bude vybavená modernou didaktickou technikou a novým školským nábytkom.
Vedomosti v praxi (extra hodiny)
Čitateľská gramotnosť
Ako prepojiť teóriu s praxou? S touto otázkou sa musel popasovať tím pedagógov, ktorí sa v rámci projektu Buď gramotný, buď in! zapojil do podpory a rozvíjania čitateľskej gramotnosti žiakov. Ich snaha a kreatívny prístup nevyšla nazmar, pretože dokázali vytvoriť databázu metodického materiálu, ktorým dosahujú hlavný stanovený cieľ. Aký?
Vytvoriť podmienky žiakom vlastnými silami porozumieť rôznym jazykovým prejavom a vedieť použiť nové vedomosti v praxi. Preto žiaci počas hodín čitateľskej gramotnosti pracujú s odbornými textami, časopismi, internetovými zdrojmi, video-ukážkami, audio textami, jazykovými rébusmi, testami vedomostnej inteligencie nielen v učebniach ale aj v prírode.
Cieľom tímu učiteľov je naučiť žiakov vybrať z textov podstatné informácie, sformulovať a vyjadriť svoj názor, argumentovať, zabaviť sa a ponúknuť priestor pre prezentáciu vlastnej tvorby. Žiaci si počas hodín čitateľskej gramotnosti utvrdzujú a aplikujú získané vedomosti a zručnosti z iných vyučovacích predmetov, a tým sa darí dosahovať prepojenie všetkých oblastí výchovno-vzdelávacieho procesu v škole.
Žiaci prejavujú záujem o takýto druh a formu vzdelávania, oceňujú najmä prepojenosť s praktickým životom, aktuálnosť vybraných tém, ktoré reflektujú spoločenské udalosti súčasnosti. Vybranými tvorivými metódami a formami sú motivovaní aktívne vyjadriť svoj osobný postoj, formovať svoju osobnosť a utvárať vlastný rebríček hodnôt.
Prírodovedná gramotnosť (fyzika)
Skúsenosti s používaním IKT ako nového prostriedku štúdia fyziky ma presvedčili, že hlavným vzdelávacím cieľom je zvýšiť efektivitu vyučovania, vytvoriť aktívne kognitívne prostredie nevyhnutné pre dialóg učiteľ-študent, heuristický rozhovor. Organizovať porozumenie (a nie memorovanie) učenie pomocou obsahu počítačových školiacich materiálov. Všetko by malo byť postavené nie na memorovaní, ale na aktívnej nezávislej praktickej činnosti, neštandardných riešeniach. Využívanie IKT revitalizuje vnímanie učiva žiakom, vzbudzuje záujem o štúdium predmetu a zlepšuje tvorivé schopnosti žiakov. Počítačové materiály sú nevyhnutnou súčasťou jedného súboru učebných pomôcok, ktoré môže učiteľ doplniť, modernizovať a obmeniť spôsoby aplikácie.
Využitie IKT na hodinách fyziky pomáha dosiahnuť aktiváciu záujmu študenta o predmet a proces učenia, rozvoj zručností samostatnej práce pri hľadaní potrebných informácií, úspora času pri spracovaní veľkého množstva matematických informácií, odstránenie konfliktnej situácie v prípade zlyhania žiaka a v neposlednom rade úspora času učiteľa.
Prírodovedná gramotnosť (biológia)
Na extra hodinách sme sa rozhodli venovať praktickej stránke biológie. Hodiny sú zamerané na poznávanie rastlín (byliny, dreviny, liečivé i chránené druhy) i živočíchov (bezstavovce i stavovce). Poznávať jednotlivé druhy sa učíme v školskom areáli, tvorbou prezentácii a projektov, pomocou odbornej literatúry.
Pre poznávanie druhov sme sa rozhodli preto, že veľmi málo žiakov pozná bežne sa vyskytujúce rastlinné i živočíšne druhy. Prostredníctvom týchto hodín chceme žiakom priblížiť aspoň najčastejšie sa vyskytujúce druhy v ich okolí. Chceme im ukázať, že „bežná burina“, ako to oni vidia, dokáže vyliečiť alebo spomaliť množstvo neduhov v tele človeka.
Je potrebné poznať prírodu okolo seba, pretože len vtedy si ju dokážeme vážiť a chrániť.
„Beda, kto v mori vidí iba vodu, kto nepočuje nemú prírodu, kto v skalách vidí iba skaly.“ Andrej Sládkovič
Prírodovedná gramotnosť (chémia)
Na extra hodinách sme sa vydali za chemickými prvkami. Postupne prechádzame rôzne skupiny chemických prvkov, dôležitých z hľadiska života, zdravia, toxicity, životného prostredia... V súčasnosti sa venujeme biogénnymi prvkom. Je to skupina vyše 30 prvkov, bez ktorých by nebol možný život.
Vyučovanie sa uskutočňuje formou výkladu, kde sú študenti nasmerovaní do problematiky a poukázané je na niektoré základné súvislosti. Na nasledujúcej hodine, žiaci samostatne vypracujú pracovný list. Môžu pri tom použiť vlastné poznámky z predchádzajúcej hodiny. Niektoré otázky majú formu kvízu (výber správnej odpovede), iné sú skôr na logickej úvahe. Po skončení jednej oblasti pripravia v skupinách prezentáciu, kde zhrnú najzákladnejšie poznatky. Záujem študentov sa zvyšuje použitím filmov alebo animácií k danej téme, napríklad z YouTube. V ďalšom vyučovaní sa chceme venovať aj kolobehu prvkov v prírode. Prvkom dôležitým pre výrobu zliatin. Prvkom ktoré sú základom keramickej výroby.
Matematická gramotnosť
Predmet vedomosti v praxi so zameraním na matematickú gramotnosť sa vyučuje už druhý rok. Obsahovo je zameraný na rozvíjanie matematickej gramotnosti žiakov. Počas vyučovania riešime množstvo zaujímavých projektov.
Pomocou rôznych prezentácií a prípadových štúdií neriešime konkrétne príklady, ale sme skôr zameraní na komplexný pohľad na problematiku. Začiatok je venovaný histórií matematiky, slávnym predstaviteľom a matematickým nástrojom. Neskôr plynule prechádzame do modernej sféry matematiky, ktorá je zameraná na praktické využitie matematiky a moderné matematické aplikácie.
Žiaci postupom času prichádzajú na to, že matematika nemusí byť pre nich ,,strašiak,, ale má aj veľmi zaujímavé pozadie. Našou snahou je zmeniť ich pohľad na matematiku. Aby žiaci vedeli využívať matematiku v bežnom živote, aby ju nebrali iba ako nutnosť pri počítaní peňazí v obchode.
Finančná gramotnosť
V dnešnom svete sa nemôžeme sťažovať na nedostatok informácií. Sú všade a sú aj jednoducho dostupné. Ako sa v nich však orientovať?
Na extra hodinách získavame nielen vybraný sled informácií a údajov z finančnej oblasti, ale najmä analyzujeme ich význam. Učíme sa nielen byť informovaní, ale hlavne rozumieť informáciám.
Na extra hodinách – Finančná gramotnosť vysvetľujeme, čo znamenajú pojmy vzácnosť a alternatívne náklady a prečo sú dôležité pre život. Zisťujeme, aké sú základné ekonomické voľby, ktorým čelí každá spoločnosť.
Dozvedáme sa, čo sa považuje za piliere slobodného podnikania a akú úlohu hrá zisk v podnikaní.
Analyzujeme ako zákazníci profitujú z konkurencie a prečo je podnikanie dôležité pre ekonomický rast hospodárstva krajiny.
Poznáme odpoveď na otázku – čo majú spoločné stratégia, plánovanie, podnikanie a startup. Porovnávame základné služby obchodných bánk a ostatných finančných inštitúcií. Argumentujeme, na čo slúži RPMN a ako banky „produkujú“ peniaze. Vieme, prečo sa mení hodnota peňazí.
Učíme sa ako spolu súvisia import a export a prečo majú štáty bariéry proti obchodovaniu.
Vysvetľujeme výmenné kurzy a čo ich ovplyvňuje. Analyzujeme výhody a nevýhody globalizácie.